Langt flere par er også mere uenige end enige i udsagn som ‘jeg var en bedre ‘fangst’ end min partner’, ‘jeg er pænere end min kæreste’ og ‘jeg har fortjent en bedre partner end den, jeg har’  – det var sjovere at være single.

Resultatet skaber glæde blandt parterapeuter.

»Det er dagens gode og meget livsbekræftende nyhed. Hvis man føler sig heldig med sin partner, giver man også gerne mere, end man tager, og det skaber merværdi for forholdet. For så vil den anden også gerne give mere,« siger parterapeut Martin Østergaard til metroXpress.

Summen af dårlige ægteskaber er konstant, men tidligere var flere nødt til at blive sammen af økonomiske grunde. Derfor overrasker det mig ikke, at vi er blevet så frie mennesker, at vi er sammen af kærlighed, som undersøgelsen bekræfter. Når man elsker et andet menneske, synes man jo, at man får så meget af det menneske, at man står i gæld til det

Kvinder har generelt lavere selvværd og derfor mere brug for, at manden ser dem. Så bag irritationen over, at manden ikke deltager i det praktiske, gemmer sig en utilfredshed med sig selv. Det er formentlig den, der får kvinderne til at svare, som de gør.

Se mere på http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/ECE1401874/har-du-vaeret-heldig-med-din-kaereste/