Der er mange typer af søvnforstyrrelser, og mange mennesker lider af søvnløshed og alle de andre problemer. Men disse mennesker lider ikke alene: ofte, er der en anden i sengen, der kan klare de søvnforstyrrelser. Det vil ikke bare være en person med søvnløshed, der lider af mangel på søvn. I virkeligheden, hvis din partner ikke sover mister bare en times søvn per nat vil du gå glip af 15 dage af søvn i et helt år. Det kan påvirke parforholdet.

Selvfølgelig har dette en stor indflydelse på den ikke-ramte partners fysiske og psykiske helbred. For at tage et eksempel, kan søvnløshed få den upåvirket partner til at føle sig bekymrede og stressede over deres elskedes manglende søvn ..

Begge parter får en mangel på søvn, og kan mærke effekten. Næsten en ud af hver 3 voksne oplever problemer i parforholdet på grund af søvnforstyrelser. There er nogle måder at hjælpe med at håndtere søvnforstyrrelser i et forhold.

Først og fremmest forsøg opmuntre partneren at se en læge. Problemet kan være alt for høj snorken, søvne eller taler i ens søvn. Men personen med den betingelse, måske ikke engang ved, at de har det. Den partner, der ikke har den betingelse er en, der lider af mangel på søvn.

De fleste partneres ‘første reaktion er at “grine og bære det” ud af en følelse af respekt. Men i virkeligheden, viser at frem for en partner at få lægehjælp, meget mere omsorgsfulde og respektfulde. En af de mest almindelige søvnforstyrrelser, et par oplever er en partners høje snorken. Det kan lyde som noget at bekymre sig om, og måske endda være lidt af en joke, men den farlige søvn lidelse kendt som søvnapnø og kan være den underliggende årsag. Søvnapnø er en af de mest farlige og dødbringende søvnforstyrrelser.

Det er en tilstand, hvor den berørte person holder op med at trække vejret et kort øjeblik i løbet af deres søvn. Ville det være mere kærlige at grine eller at få dette undersøgt hos en professionel?

Søvnforstyrrelser  i sig selv er undertiden ikke det egentlige problem, men i stedet kan være symptomer på meget større problemer. For eksempel kan hjertesygdom og depression undertiden ligge bag søvnløshed.

Det er vigtigt at erkende den underliggende sygdom, og ikke blot løse partner symptomer, der er ansvarlige for den manglende søvn.

Hvis din partner bemærker en klar ændring i dine sovevaner, holde en søvn dagbog kan være nyttig. Som navnet antyder, føre en dagbog nat efter nat og registrere og alle adfærd. Dette kan vise sig at være værdifulde data, når de søger læge for søvnforstyrrelser.

Advertisements